Sivun näyttöjä yhteensä

12.10.2015

Segesta ja Erice

Aamiaisen jälkeen oli lähdimme ajelemaan kaunista rannikkoa katsellen Segestaan.
Segestan raunioilla on doorilaisen temppelin jäännös. Se on rakennettu vuonna 430 eKr. kreikkalainen temppeli. Siinä näkyi rakennustapa ja myös se, että sitä ei oltu saatu koskaan aivan valmiiksi. Pylväät on tehty kalkkikivilohkareista.
Kerrotaan, että Alkibiades, kreikkalainen olympiavoittaja, oli kansankiihottaja ja kiihotti Ateenaa ottamaan Sisilia haltuunsa. Lähetti Sisiliaan 60 laivaa ja Segestan piti maksaa laivat. Segestassa alettiin rakentaa temppeliä (harhautukseksi ?) Temppelissä ei koskaan tehty valmiiksi, ns. jumalten koti ei koskaan rakennettu siihen. Ei edes ole tietoa, mille jumalle tämä olsii pyhitetty. Syracusa laivaston ja laittoi kaivoksiin töihin ateenalaiset. Ja kun ateenalaiset eivät tulleet Segestaan, niin temppelin rakentaminen jäi kesken.

Raunioiden luona kasvoi villioliivipensaita, kääpiöpalmuja ja mandragola kukkaa, jonka myrkyllä voi tappaa ihmisen.

Segestasta jatkoimme matkaa Trapaniin päin. Bussilla serpentiiniteitä pitkin noudimme merenpinnasta 750 metriin Ericen kaupunkiin.

Tämän goottilaistyylisen Chiesa Madre kirkon kattorakennelmat ovat kauniit.

Ericessä oli meneillään elokuvan teko Mussolinin aikaisesta.
Olimme lounaalla  ja sitten kävelimme näköalapaikalle.Kävimme jälleen tutustumassa kirkkoon. Real Duomo on legendan mukaan keisari Konstantinuksen rakennuttama 300-luvulla. Nykyisen muotonsa rakennus saavutti 1314 ja rakennusmateriaaleissa oli jäännöksiä Ericessä olleesta Venuksen temppelistä.
Vielä paluumatkalla kävimme tutustumassa yhteen Unescon maailmanperintökohteeseen: Zisaan Palermossa. Zisassa oli erikoinen ilmastointijärjestelmä. Täällä on varsinkin kesäisin hyvin kuumaa ja jo tuhat vuotta sitten osattiin tehdä systeemejä. Zisa on normannien vapaa-ajan viettoon tehty rakennus. Palatsi on ollut yksityisasuntona. Siellä on islamilaista taidettakin.
Zisan suunnitellut arkkitehti suunnitteli rakennuksen kohti koillista ja samalla merta.
voidakseen hyödyntää lauhkeat tuulet ja veden rakennuksen edestä lammikosta ja kanavasta. Hän suunnitteli lähteen ja ilmankierron kautta monimutkaisen systeemin, jossa oli ilmanvaihtoputket. Jotenkin veden ja ilman avulla paineilma kulki niin että lämmin ilma viileni.
Zisa-palatsin vieressä oli pieni kirkko Cappella della S.S. Trinita, jossa kävimme myös.
Illalla vapaa-ajalla käväisin hakemassa jäätelön: Laktoosittoman meloni ja cantaloupejäätelön. Maukasta.